sunnuntai 14. tammikuuta 2018

Muistipelejä erilaisin variaatioin



Lasten lelut ilmentävät lelukulttuuria ja lasten kulttuuria: mikä juuri nyt on in, mikä lapsia kiinnostaa. Lasten lelut voivat myös toimia kasvattajien inspiraatioina, joten lelujen tuominen varhaiskasvatuksen arkeen ei ole sinänsä huono asia. Se, toteutetaanko lelujen tuominen lelupäivän kautta vai jotenkin toisin, on eri asia.

Piti lastenkulttuurista tai ei, se on osa varhaiskasvatusta ja siihen kuuluvaa mediakasvatusta. Se näkyy muun muassa lasten vaatteissa, heidän puheissaan ja leluvaloinnoissaan. Ryhmä Hau on yksi tämän ajan varhaiskasvatus ilmiö. Tämänkin pelivariaatio - tekstin inspiraationa toimi Ryhmä Hau –peli, joka tuotiin varhaiskasvatusyksikköön. Tätä peliä lapset ihastelivat ja tutkailivat ja hakivat aikuista mukaan peliin. Pelin ohjeista löytyi kolme eri variaatiota pelin pelaamiseen, mikä mahdollisti monen tasoisten pelaajien pelit. Aikuiselle peli tarjosi uusia ajatuksia. Pelissä oli muun muassa valmis pelipohja, mihin muistipelikortit asetetaan, joka sinänsä helpottaa asioiden muistamista, kun korteilla on selkeät paikat eivätkä ne ole lattialla tai pöydälle, miten vaan. Muistipelivariaatiossa kaikki etsivät samoja Ryhmä Hau- hahmoja, joita piti löytää kuusi erilaista. Itselleen hahmon sai, kun löysi parin muistipelipöydästä. Parin löydettyä toinen puoli parista nostettiin omalle paikalle merkiksi löydetystä hahmosta ja toinen käännettiin nurin takaisin omalle paikalleen pelipöytään ja vuoro siirtyi seuraavalle. Pelissä oli täten mukana aina viisi samanlaista hahmokorttia ja yhteensä 30 korttia. Peli päättyi, kun ensimmäinen pelaaja oli löytänyt kaikki kuusi etsittäävää hahmoa. 

Se, että tämä Ryhmä Hau -peli tarjosi uuden tavan pelata muistipeliä, se tarjosi myös mahdollisuuden tehdä itse samantyylinen peli. Jos tätä muistipelityyppiä haluaa pelata, pitää valita ensin teema, mistä kortit muodostetaan. Teemana voi olla esimerkiksi supersankarit, eläimet tai vaikka kasvit. Valitusta aiheesta etsitään tai luodaan esimerkiksi piirtämällä kortit. Jos etsittäviä erilaisia hahmoja on neljä ja halutaan, että neljä henkilöä pelaa peliä tarvitaan viisi kopioita jokaisesta hahmosta eli yhteensä 20 korttia. Kopioitavien korttien määrä liittyy pelaajien määrään, eli niitä pitää olla yksi enemmän kuin pelaajia, jotta jokainen voi löytää parin. Esimerkiksi neljä pelaajaa ja viisi hahmoa, tarkoittaa 25 korttia.

Muita Muistipelivaraatioita
Noo-muistipeli:
Jokainen pelaaja saa kääntää vuorollaan yhden pelissä olevan kortin esiin pelipöydälle (kortti käännetään samaan paikkaan esiin). Kortit jätetään esille kääntämisen jälkeen.  Jos pöydällä on jo esiin käännetyn kortin pari näkyvillä, pelaaja saa parin itselleen, mutta vuoro siirtyy seuraavalle.

Muistipeli vastakohdilla
Vastakohta - muistipelissä ei ole kahta samaa korttia, vaan parin muodostavat vastakohdat esim. kylmä jäätelö ja kuuma aurinko. Pelaajan pitää täten muistaa ja yhdistää asioista eli osata vastakohdat ja muistaa, mistä ne löytyvät.

Etsi pari
Etsi pari – muistipeliä voi pelata monella tapaa. Yksi tapa on jakaa muistipelikorttien parit kahteen eri pinoon. Toinen pino sekoitetaan pelipöydälle ja toinen pino jaetaan tasan pelaajien kesken. Pelaajilla on näin ollen toinen pari kädessä ja toinen on piilossa pöydällä. Pelissä käännetään vuorotellen yksi kortti esiin ja kääntänyt pelaaja tarkistaa, onko hänellä sille kortille paria. Jos on hän saa parin itselleen. Jos ei, kortti käännetään nurin takaisin pöytään ja on seuraavan pelaajan vuoro nostaa yksi kortti esiin. Se jolta kortit loppuvat ensin kädestä, on voittaja.
Etsi pari – peliä voi pelata myös joulukorttien puolikkailla, jolloin toinen puoli korteista levitetään lattialle, saliin tms. tilaan ja pelaajat pyrkivät mahdollisimman nopeasti löytämään omat parinsa tilasta. Nopein voittaa.
Etsi pari peliä voidaan pelata ilman voitto-elementtiäkin esimerkiksi siten, että toinen osa parista on piilotettu tilaan ja aikuisella on toinen osa pareista ja lapset saavat yhden parin kerralla esittäväksi. Kun pari on löytynyt tilasta, lapsi saa uuden aikuiselta.

Heitä noppaa

Muistipeleissä voi käyttää myös noppaa. Heittämällä noppaa ennen omaa vuoroa määritetään, montako korttia saa kääntää muistipelissä esiin. Muistaminen on tärkeää, etenkin jos saa vain numero yhden nopasta. Se vaatii myös jo vähän miettimistä, mikä kortti kannattaa nostaa. Kääntämällä puolestaan kuusi, voi saada montakin paria nostettua. Noppa-muistipelissä, pelivoro menee seuraavalle, kun on nostanut nopan määrittämän määrän kortteja. 




Tiesithän, että voit seurata blogia myös Facebookissa ja liittyä materiaalipankkiin?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiitos kommentistasi. Kaikki kommentit tarkistetaan.