”Kasvan,
liikun, kehityn” -oppimisen alue koostuu liikkumisesta, ruokakasvatuksesta sekä
terveydestä ja turvallisuudesta. Tämä oppimisen alue tukee erityisesti itsestä
huolehtimiseen ja arjen taitoihin liittyvää laaja-alaista osaamista.
Varhaiskasvatuksen tehtävänä on yhdessä huoltajien kanssa luoda
pohjaa lasten terveyttä ja hyvinvointia arvostavalle sekä fyysistä
aktiivisuutta edistävälle elämäntavalle: lapsia innostetaan liikkumaan myös
vapaa-ajalla erilaisissa tiloissa ja ulkona erilaisissa olosuhteissa.
-------------------------------------------------------------------------------------------
Liikkuminen
Liikkumista toteutetaan monipuolisesti päivittäin.
Liikkuminen on säännöllistä, lapsilähtöistä, monipuolista ja tavoitteellista.
Se on sekä ohjattua että omaehtoista ja sitä toteutetaan eri ympäristöissä niin
sisällä kuin ulkona. Erilaiseen ulkoiluun ja liikunnallisiin leikkeihin
kannustetaan kaikkina vuodenaikoina ja liikuntavälineet kuuluu olla lasten
käytettävissä omaehtoisen liikunnan ja leikin aikana. Tavoitteena on innostaa
lapsia liikkumaan monipuolisesti sekä kokemaan
liikunnan iloa. Varhaiskasvatuksen liikunnan sisältöalueiksi nousevat lasten
kehontuntemus ja –hallinta, tasapainotaidot, liikkumistaidot ja
välineenkäsittelytaidot. Motoristen taitojen suunnitelmallinen havainnointi on
tärkeää, jotta saadaan tietoa lapsen kokonaisvaltaisesta kehityksestä ja
motorisesta oppimisesta.
osa-alueet:
- Kehontuntemus ja –hallinta
- Tasapainotaidot
- Liikkumistaidot
- Välineenkäsittelytaidot
tavoite:
- innostaa lapsia liikkumaan monipuolisesti sekä kokemaan liikunnan iloa
tehtävä:
- kehittää lasten kehontuntemusta ja -hallintaa sekä motorisia perustaitoja, kuten tasapaino-, liikkumis- ja välineenkäsittelytaitoja
toteutus:
- liikunta on säännöllistä, ja lapsilähtöistä, monipuolista ja tavoitteellista
- ohjattua & omaehtoista liikuntaa sekä sisällä että ulkona
- päivittäistä luontevaa toimintaa
- kannustetaan ulkoiluun ja liikunnallisiin leikkeihin kaikkina vuodenaikoina
- erilaista ja eritasoista kuormittavuudeltaan, erilaista kestoltaan intensiteetiltään ja nopeudeltaan
- esim. leikkiminen, retkeily, ohjatut liikuntatuokiot
- innostetaan lapsia liikkumaan myös vapaa-ajalla erilaisissa tiloissa ja ulkona erilaisissa olosuhteissa
- hyödynnetään eri aisteja sekä erilaisista materiaaleista valmistettuja, liikkumaan innostavia välineitä
- toteutetaan yksin, pareittain, ryhmässä
- liikuntaleikit, kuten perinteiset pihaleikit, satu- tai musiikkiliikunta
- Eri vuodenajoille tyypilliset tavat ulkoilla
- päivän rakenne, sisä- ja ulkoympäristö sekä toiminnan sisällöt pitää suunnitella siten, että lapset voivat monipuolisesti nauttia liikkumisesta eri tilanteissa
- Liikuntavälineiden tulee olla lasten käytettävissä
- liikuntavälineiden pitää olla turvallisia
havainnointi:
- motoristen taitojen suunnitelmallinen havainnointi on tärkeää
------------------------------------------------------------------------------------------
Ruokakasvatus
Ruokakasvatuksen
tarkoituksena on edistää myönteistä suhtautumista ruokaan ja syömiseen sekä
tukea monipuolisia ja terveellisiä ruokatottumuksia. Ruokailussa harjoitellaan
omatoimisuutta, monipuolista ja riittävää syömistä. Ruokailua toteutetaan
kiireettömässä ilmapiirissä. Lasten kanssa opetellaan ruokarauhaa, hyviä
pöytätapoja sekä yhdessä syömisen kulttuuria. Eri aistien avulla ja tutkimalla
tutustutaan ruokiin, niiden alkuperään, ulkonäköön, koostumukseen ja
makuominaisuuksiin. Lasten kanssa keskustellaan, lauletaan, kerrotaan tarinoita
ruuasta. Näin lasten ruokasanasto pääsee kehittymään.
tavoite:
- edistää myönteistä suhtautumista ruokaan ja syömiseen
- tukea monipuolisia ja terveellisiä ruokatottumuksia
toteutus:
- ohjataan omatoimiseen ruokailuun ja monipuoliseen, riittävään syömiseen
- kiireetön ilmapiiri
- opetellaan ruokarauhaa, hyviä pöytätapoja sekä yhdessä syömisen kulttuuria
- eri aistien avulla ja tutkimalla tutustutaan ruokiin, niiden alkuperään, ulkonäköön, koostumukseen ja makuominaisuuksiin
- ruuasta keskustellaan, lauletaan, kerrotaan tarinoita -> ruokasanasto kehittyy
-----------------------------------------------------------------------------------------------
Terveys ja turvallisuus
Terveys
ja turvallisuus sisällön tarkoituksena tukea lasten turvallisuuden tunnetta,
antaa valmiuksia pyytää ja hakea apua sekä toimia turvallisesti erilaisissa
tilanteissa ja ympäristöissä. Lasten kanssa pohditaan ja opetellaan erilaisia terveyteen
ja turvallisuuteen liittyviä asioita päivittäisissä
tilanteissa. Lasten kanssa keskustellaan liikkumisen, levon ja hyvien
ihmissuhteiden merkityksestä hyvinvoinnille ja terveydelle. Lasten valmiuksia
pitää huolta terveydestään sekä henkilökohtaisesta hygieniastaan tuetaan
päivittäin. Lisäksi lasten kanssa harjoitellaan lähiliikenteessä liikkumista ja
turvalliseen liikkumiseen liittyviä sääntöjä ja tapoja.
tavoite:
- tukea lasten turvallisuuden tunnetta
- antaa valmiuksia pyytää ja hakea apua sekä toimia turvallisesti erilaisissa tilanteissa ja ympäristöissä.
toteutus:
- pohditaan terveyteen ja turvallisuuteen liittyviä asioita
- tuetaan lasten valmiuksia pitää huolta terveydestään sekä henkilökohtaisesta hygieniastaan
- keskustellaan liikkumisen, levon ja hyvien ihmissuhteiden merkityksestä hyvinvoinnille ja terveydelle
- opetellaan turvallisuuteen liittyviä asioita päivittäisissä tilanteissa esim. pukeutumis- ruokailu-, leikki- sekä ulkoilutilanteissa
- harjoitellaan lähiliikenteessä liikkumista ja turvalliseen liikkumiseen liittyviä sääntöjä ja tapoja
Seuraamalla blogia Facebookissa ja liittymällä materiaalipankkiin saat aina ajantasaista tietoa uusimmista kirjoituksista ja materiaalilisäyksistä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kiitos kommentistasi. Kaikki kommentit tarkistetaan.