Mediakasvatus
ei ole uusi asia varhaiskasvatuksessa. On silti hyvä pysähtyä miettimään, mitä
on media ja mediakasvatus. Media on viestintäkanavia, medialaitteita ja
mediasisältöjä. Se on pädejä ja pelejä, lehtiä, kirjoja, mainoksia, musiikkia,
televisiota, internettiä ja videoita, viestinnän välineitä, viestien sisältöjä,
palveluita ja sovelluksia. Median avulla viestitään, välitetään ja jaetaan asioita
ihmisten välillä.
Kasvattajan mediasuhde
On hyvä
miettiä, millainen mediasuhde minulla kasvattajana on. Miten itse suhtaudun mediaan
ja mediakulttuuriin sekä millainen median käyttäjä olen? Miten suhtaudun lasten
median käyttöön? Onko minulla itsellä huolia, pelkoja tai ennakkoluuloja mediaa
kohtaan? Onko minulla riittävät valmiudet ja kiinnostus asiaan?
Mediakasvattajan onnistumisen taustalla on kiinnostus, asioihin
tutustuminen, toisten kannustus ja innostuminen. Kansallisen Audiovisuaalisen
Instituutin (KAVI) ilmainen materiaali "Lapset ja media – kasvattajan opas” (2017) sisältää kaikille kasvattajille suunnattua perustietoa
mediakasvatuksesta, johon kannattaa tutustua.
Mediakasvatuksen
tavoite ja toteutustavat
Tavoitteena varhaiskasvatuksen mediakasvatuksessa on tukea lasten toimijuutta ja antaa keinoja ilmaista itseään. Mediakasvatuksessa
lasten kanssa tutustutaan eri medioihin ja pohditaan mediasisältöjen todenmukaisuutta
sekä harjoitellaan kehittyvää lähde- ja mediakriittisyyttä. Lasten kanssa myös
kokeillaan median tuottamista leikinomaisesti turvallisissa ympäristöissä. Vastuullista
median käyttöä voidaan harjoitella esimerkiksi keskustelemalla, mitkä ovat
lapsille suunnattuja ja sallittuja ohjelmia. Lasten kanssa voidaan miettiä, mitä
voi kuvata ja missä asioita voi julkaista ja miksi. Näiden keskustelujen kautta
voidaa lähestyä myös tekijänoikeuksia ja yksityisyyden suojaa: Median käyttö
vaatii vastuullisuutta omasta ja muiden hyvinvoinnista.
Media jokapäiväisessä arjessa
Kasvattajien on hyvä havaita, että media näkyy
jokapäiväisessä varhaiskasvatuksessa muun muassa lasten vaatteissa, leluissa,
leikeissä ja puheissa. Suurimmalle osalle lapsia medialla on iso merkitys
heidän elämässään. Lasten leikeissä seikkailevat lasten mediakulttuurista tutut
hahmot ja leikit saavat vaikutteita siitä kulttuurista, jossa lapset kasvavat. Leikeissä
esiintyvät mediasisällöt siirtyy vertaissuhteissa nopeasti eteenpäin. Olemalla
selvillä lasten kulttuurista ja lapsille suunnatusta mediasta on helpompaa
ymmärtää lasten leikkejä. Lasten mielenkiinnon kohteita mediassa esiintyviin teemoihin
tai hahmoihin voidaan käsitellä lasten kanssa esimerkiksi liikunnallisissa
leikeissä, piirtämällä tai draaman keinoin.
Mediakasvatus arjessa
Arjen varhaiskasvatuksessa mediaa voidaan tuottaa monipuolisesti. Lapsia voidaan
saduttaa. Lasten kanssa voidaan kuvata tai videoida ja muokata otettuja otoksia
yhdessä. Ryhmän oman lehden tai animaation tekeminen voi innostaa lapsia. Lasten
kanssa voidaan pohtia tuotosten yhteydessä myös tunteita. Voidaan sopia, että
kuvataan lapselle kivoin paikka ja jos uskallusta riittää, niin pelottavin
paikka. Lasten tekemät äänitteet ovat myös kokeilemisen arvoisia.
Lasten mediakokemuksista keskustelu on tärkeää. Mitkä asiat ovat lapsille nyt tärkeitä?
Ovatko ne median tuotteita? Millaisia kokemuksia ja tuntemuksia esimerkiksi
lastenohjelmat herättävät. Mikä on lasten suosikki ohjelma? Mistä ohjelmasta
joku lapsi ei pidä ja miksi?
Lasten kanssa voidaan pohtia mitkä mediasisällöt ovat heille turvallisia ja sopivia ja
miksi ja miksi aikuiset joskus rajoittavat
lasten mediakäyttäytymistä.
Mediaa voidaan tutkia
esimerkiksi sanomalehtien ja sarjakuvien avulla. Miten esimerkiksi sarjakuvissa
ilmaistaan puhetta tai tunteita?
Internetistä ja kirjoista voidaan hakea tietoa yhdessä. Kirjastoissa käyminen opettaa lapsia monipuolisen
median käyttöön ja muistuttaa että tietoa löytyy muualtakin kuin netistä. Mediakasvatuksen
avulla voidaan harjoitella arkista tiedonhakua. Yhdessä voidaan etsiä tietoa
säästä, eläimistä, lapsia kiinnostavista asioista.
Median avulla voidaan tutustua
erilaisiin oppimispeleihin ja -sovelluksiin. Voidaan myös suunnitella omia pelejä
ja harjoitella koodaamista.
Lasten kanssa voidaan leikkiä
ja tehdä omia esityksiä esimerkiksi
toteutetaan leikkiuutiset televisiossa. Leikkitelevisioon voidaan tehdä omia
mainoksia ja näyttää itse tehtyä
elokuvaa.
Hyvä kiertämään
Mediakasvatus ei ole kaikille kasvattajille yhtä helppoa.
Omat hyvät käytännöt tai hyviksi koetut sovellukset ja niiden käytössä
opastaminen lisäävät kasvattajien mediaosaamista. Myös lapset saattavat
osata auttaa teknisissä asioissa aikuisia.
Linkkejä
lisämateriaaleihin:
Digitaalinen media varhaisvuosien opetuksessa ja oppimisessa
Tukea mediakasvatukseen varhaiskasvatuksessa. Mediakasvatus.
fi
Opinkirjo: Mediakasvatus varhaiskasvatuksessa
MLL: Mediakasvatus varhaiskasvatuksessa
Mediakasvatus kuuluu kuvaan varhaiskasvatuksessa. Kokemusten
jakamista ja toimintamalleja varhaisen mediakasvatuksen yhteiseen kehittämiseen
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Seuraamalla blogia Facebookissa ja liittymällä materiaalipankkiin saat aina ajantasaista tietoa uusimmista kirjoituksista ja lisäyksistä.
Meillä ei ole talossa yhtään tablettia. Onko olemassa tahoja tai projekteja, mistä saisi eskareille tabletin ? Lapset ovat kovin eriarvoisessa asemassa jo käytettävän välineistön suhteen ... miten muilla ?
VastaaPoistaOpetushallituksen projektirahoituksia erilaisiin hankkeisiin voi hakea. Toki vaatii omakustanteisuutta ja projektihankehakemusta. Joskus vuosia sitten IBM tuki päiväkoteja Kidsmart-tietokoneilla, mutta tämä hanke lienee loppunut.
Poista