Vasu
muistuttaa, että kasvattajien, lasten ja yhteistyökumppaneiden erityisosaamisen
hyödyntäminen rikastuttaa taidekasvatusta. Kaikkien ei tarvitse olla
superlahjakkaita jokaisella osa-alueella. Musiikki-kasvatuksessa Orff-pedagogiikka
on lohdullista kaikille niille, jotka eivät koe olevansa lahjakkaita musiikin
alalla. Orff-menetelmän ajatus, että jokaisen on mahdollista musisoida ilman
erityislahjakkuutta tai musiikkiopintoja, on hyvä pitää ohjenuorana
musiikillisessa ilmaisussa. Ydinajatuksen Orff-pedagogiikassa on, että jokainen
pääsee osallistumaan musisointiin jollain tavalla, oli se sitten laulua,
soittoa, tanssia tai puhetta. Lisäksi kuuntelemisen taitoa korostetaan.
Oli
Orff-pedagogiikka sitten tuttua tai ei, niin sen kautta päästään vasun musiikillisen
tavoitteiden jäljille: tuottaa musiikillisia kokemuksia sekä vahvistaa
lasten kiinnostusta ja suhdetta musiikkiin. Jokaisen lapsen on tärkeä kokea,
että hänen tapansa tehdä musiikkia ei ole väärä. Kenellekään ei saisi muodostua
kokemusta, että ei esimerkiksi osaa laulaa. Jokainen lapsi tekee sen eri
tavalla ja kasvattajan tehtävä on antaa välineitä lapsen omien taitojen
monipuolistamiseen.
Kasvattajan
tehtävä musiikillisessa ilmaisussa on auttaa lapsia hahmottamaan musiikkia,
äänen kestoa, tasoa, sointiväriä ja voimaa. Erilaisten musiikkilajien ja
instrumenttien kuuntelu auttaa lapsia hahmottamaan musiikkia. Äänen kestoa
voidaan harjoitella omalla äänellä instrumenttina tai ottaa soittimet
kokeiluun. Kapellimestarileikillä voidaan harjoitella äänen kestoa siten, että
kun kapellimestari antaa merkin aletaan laulaa valittua äännettä tai tavua ja
sitä lauletaan niin kauan kuin kapellimestari antaa merkin seis. Joskus kesto
on lyhyt, joskus pitkä. Soittimista esimerkiksi triangelilla voidaan tehdä sama.
Kaikki ”kilauttavat” triangelin soimaan yhtä aikaa ja triangelin ääni
katkaistaan kädellä kapellimestarin merkistä. Voimaa voidaan harjoitella
laulamalla tai soittamalla lujaa tai hiljaa. Äänitasoa voidaan pohtia: mitkä
ovat matalia ääniä ja mitkä korkeita sekä kokeilla näiden tuottamista itse. Sointiväriä,
eli ominaisuutta jonka perusteella kaksi tasoltaan, voimakkuudeltaan ja
kestoltaan samankaltaista ääntä kuulostaa erilaiselta, voidaan harjoittaa muun
muassa kuuntelemalla eri soittimia. Sointivärien perusteella erotetaan
äänilähteet toisistaan ja tunnistetaan äänilähteitä. Sointiväriä voidaan myös
arvioida lasten kanssa pohtien miltä ääni kuulostaa: onko se pehmeää, lämmintä,
tummaa, kirkasta, surullista, iloista jne.
Musiikillisessa
ilmaisussa asioita tehdään leikinomaisesti, lauletaan, kokeillaan
erilaisia soittimia, kuunnellaan musiikkia ja liikutaan musiikin mukaan.
Oppimisen alueella käytetään sanarytmejä, kehosoittimia ja harjoitellaan
perussykkeitä.
Perussyke ja rytmi liittyvät toisiinsa. Perussyke, tasaisena
toistuva syke, voidaan
muodostaa esimerkiksi taputtamalla käsiä tasaisesti yhteen tai kävelemällä tai
marssimalla tasaisessa tahdissa. Perussykkeen sisälle voi mahtua erilaisia
rytmejä. Varhaiskasvatuksessa perusrytmejä ovat tam (taa), ti-ti ja taa (taa-a).
Näiden lisäksi tauko on hyvä opettaa lapsille. Perussyke ja rytmiikka vaativat
harjoittelua. Esimerkiksi samanaikainen perussykkeen ja sanarytmin tuottaminen,
muun muassa kävely laulun sykkeessä samalla taputtaen sanarytmiä, vaatii
motorista taitoa ja keskittymistä. Sanarytmejä voidaan harjoitella taputtamalla
tuttujen lorujen sanarytmejä tai tehdä lasten nimistä sanarytmejä tavuttamalla.
Kaikurytmittäminen on myös hyvä harjoitus – yksi aloittaa – muut vastaavat samalla
rytmillä matkien. Kun sanarytmejä on tehty keholla, voidaan ottaa esimerkiksi
laatta- tai rytmisoittimet avuksi.
Musiikkiliikunta
ja rytmiikkaharjoitukset kehittävät kuuntelutaitoa, rytmitajua ja liikkeiden
koordinaatiota. Liikunnan ja kehorytmien kautta opitaan ilmaisemaan musiikin perussykettä
ja melodiarytmiä. Erilaiset liikkumistavat vahvistavat rytmiikan hahmottamista,
esimerkiksi laukkaaminen, marssiminen, juoksemin, hyppiminen, keinunta. Lasten
kanssa on lisäksi hyvä pohtia, millaista rytmi on: nopeaa, hidasta vai jotain
muuta.
Soittaminen
on hyvä aloittaa kehosta. Kehotaputukset ja tömistykset rytmissä valmistavat
lapsia tekemään rytmejä soittimilla. Soittimien puuttuminen ei ole este.
Soittimia löytää luonnosta kuten kepit ja kivet ja niitä voi tehdä myös itse.
Musiikin
yhdistäminen muihin ilmaisun alueisiin on helppoa. Musiikista voidaan piirtää
ja maalata. Musiikin tahdissa voidaan tanssia ja liikkua monipuolisesti. Loruttelu
ja sanallinen ilmaisu tukevat rytmiikkaa. Esiintymällä ja harjoittelemalla
esityksiä esimerkiksi yhteisiin lauluhetkiin lapset saavat esiintymiseen
liittyviä kokemuksia. Käsinuket voivat myös tukea arkoja osallistua esimerkiksi
jos saa laulaa nuken kanssa tai nukelle.
Vinkkejä
musiikillisen ilmaisun toteuttamiseen muun muassa täältä:
Soivia polkuja- ideoita musiikkihetkiin
Laulaun laulupiirtäminen - moniaistinen ja elämyksellinen toimintamuoto, jossa
yhdistyvät laulu ja kuvallinen ilmaisu samanaikaisesti ja toisiaan tukien
Rytmimuskarin
lauluja ja loruja sekä ohjeita pedagogiseen käyttöön
Lisäksi
tutustumisen arvoisia ovat Orff-pedagogiikka sekä Dalcrozen –rytmiikka.
Lisätietoa omaan musiikillisen ymmärrykseen antaa myös Kodály-metodi, joka
liitetään ”ti-ti-toimiseen” eli sävelarvojen nimeämiseen tavuilla (=
taa, tam, ti-ti, ti-ri), solmisaatioon (= käsimerkkilaulantaan, do-re-mi…) ja
nuottien rytmittämiseen.
Joko kävit Facebookissa tykkäämässä?
Blogilla on myös oma materiaalipankki
Soivia polkuja ja rytmimuskarin laulut - linkit eivät toimi...
VastaaPoistaHei Tuusallinen. Kiitos viestistäsi. Olemme nyt korjanneet linkin ja sen pitäisi toimia.
VastaaPoista