lauantai 9. syyskuuta 2017

Lukupassit






Kirjojen lukeminen ja katsominen ovat tärkeä osa kielitietoisuuden kehittymistä. Kiinnostus kirjoihin, niiden katsominen ja lukeminen kehittävät lapsen kielellisiä taitoja, mutta kirjallisuudella on muitakin vaikutuksia. Yhdessä katsottavat ja luettavat sadut sekä tarinat kehittävät lapsen mielikuvitusta ja lapsen omaa tarinankerrontakykyä. Mielikuvitus on myös lasten leikkien innoittaja ja rikastuttaja.

Saduilla on merkittävä vaikutus lapsen tunne-elämän kehittymiseen: Mielikuvituksen avulla ihminen kykenee asettumaan toisen ihmisen asemaan. Satujen avulla voidaan turvallisesti tutustua itselle vieraisiin, ehkä jopa pelottaviin asioihin. Kirjojen ja satujen avulla opitaan hahmottamaan mielikuvituksen ja todellisuuden rajaa, kulkemaan mielikuvitusmaailmaan, jossa kaikki on mahdollista, sekä tulemaan sieltä turvallisesti pois. Onnelliset loput luovat uskoa pienen ihmisen elämään. 

Toisille kirjojen lukeminen on luontevaa, toiset mieluiten antavat audiovisuaalisten apukeinojen, kuten kuuntelu- ja katselusatujen hoitaa homman. Lukemiseen kannattaa kuitenkin panostaa. Lukeminen on mukavaa yhteistä tekemistä ja ei vaadi taloudellista panostusta, koska Suomessa on hyvät kirjastopalvelut niin perheiden kuin varhaiskasvatusyksiköiden saatavilla. 


Lukupassien tarkoitus on tukea ja edistää yhteisiä lukutuokioita. Lukupasseja voidaan käyttää niin varhaiskasvatusyksiköissä kuin kotonakin. Varhaiskasvatusyksiköissä passeja voidaan käyttää lasten osallisuuden esille nostamiseen ja muistamiseen. Lukupassin täyttö voi olla osa esimerkiksi tähti-lapsi – toimintaa, jolloin jokainen lapsi on vuorollaan ryhmän tähti ja saa olla vaikuttamassa ryhmän toimintaan omilla valinnoillaan. Lukupassin kohdalla tämä tarkoittaisi sitä, että tähti-lapsi saa valita luettavan kirjan ja hän saa kertoa mitä kirjassa tapahtui sekä olla mukana arvioimassa, millainen kirja oli. Yksinkertaisin arviointitapa voi olla hymy- ja surunaama tai peukku ylös tai alas. 

Koteihin jaettavat lukupassit puolestaan voivat tukea lukemisinnostusta kotona. Niihin voivat perheenjäsenet valita lapsille sopivia luettavia teoksia esimerkiksi niitä kirjoja, joista vanhemmat ovat itse lapsena pitäneet ja näin välittää pala omaa historiaa lapsilleen. Lapset voivat puolestaan valita luettavaksi omia suosikkejaan. Kirjastot palvelevat mielellään, jos perheitä mietityttää, mikä on omalle lapselle sopivaa luettavaa. Kirjojen valinnan vuorottelu, kirjoista keskusteleminen ja yhdessä arvioiminen, voivat luoda perheille oman lukukulttuurin, joka kannustaa lapsia olemaan kiinnostuneita kirjoista ja ajallaan myös lukemisesta. Kun lukupassi on kotona saatu täytettyä luetuilla kirjoilla ja niistä kerrotuilla asioilla, voidaan perheelle antaa lukudiplomi hyvästä yhdessä tehdystä työstä. 



Blogin löydät myös Facebookista. Joko kävit tykkäämässä?
Blogille on avattu myös materiaalipankki.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiitos kommentistasi. Kaikki kommentit tarkistetaan.