Lasten osallisuus ja mielenkiinnon kohteiden selvittäminen
on yksi osa uutta varhaiskasvatussuunnitelmaa. Kun pieni käsi ojentaa Nalle Puh
-kirjaa käteen sanoen ”Luetaan”, niin siihen on helppo vastata ”Luetaan vain”. Nalle
Puhilla on tunnetusti viisaita sanoja ja kirja sopii hyvin yhteiseen
lukuhetkeen. Näin ollen alamme yhdessä lukea ja tutkia tarinaa ”Nalle Puh ja
Kiusankappaleet ”
Kirjassa Kanin kotona
on aina siistiä ja kellari järjestyksessä, kasvimaa ojennuksessa ja ei tietoakaan
rikkaruohoista. Mutta…kaikki Puolenhehtaarin metsän asukkaat eivät ole yhtä
säntillisiä. Tiikeri pomppii Kanin kasvimaalla, saaden sen sekasorron valtaan. Kanin
korjatessa aiheutuneita vahinkoja, Puh saapuu pyytämään yhtä hunajapurkkia. Harmistunut
Kani on kuitenkin sitä mieltä, että Puhilla on mielessä koko varaston tyhjennys
ja Kanin mitta tulee täyteen ”Tulette aina häiritsemään ja sotkemaan paikat”
Kani toteaa, jonka seurauksena Puh ja Tiikeri poistuvat apeina paikalta ja Kani
saa työrauhan kasvimaalleen.
Lukiessa tekstiä mieleen tulee, että kuinka usein aikuisen
(Kanin) ja lasten (Puh ja Tiikeri) maailmat eivät kohtaa. Kodin pitää olla
siisti ja leikin jälkiä ei saa näkyä. Työ vie aikaa lapsilta. Joskus näin voi
olla varhaiskasvatuksessakin. Aikuiset luovat toiminta- ja leikkiympäristöjä,
jotka eivät ole lasten näköisiä. Paperi tai muiden töiden annetaan viedä aikaa
aidolta läsnäololta lasten kanssa. Varhaiskasvatussuunnitelma velvoittaa kuitenkin
kasvattajia tunnistamaan leikkiä
rajoittavia tekijöitä ja kehittämään leikkiä edistäviä toimintatapoja ja
oppimisympäristöjä. Kaikkia pitäisi kannustaa varhaiskasvatuksessa kekseliäisyyteen,
mielikuvituksen käyttöön, omaan ilmaisuun ja luovuuteen. Leikin pitää saada
näkyä ja kuulua. Uuden vasun myötä leikkialoitteille, kokeiluille ja
elämyksille pitää löytää tilaa, aikaa ja rauhaa leikkiä. Aidolle läsnäololle
pitää löytää aikaa.
Kirja jatkuu…Hetken päästä
Tiikeri ja Nalle Puh kuitenkin palaavat pyytämään anteeksi ja lupaavat korjata
jälkensä. Kani antaa anteeksi, mutta kasvimaalle ei ole asiaa. Kielloista
huolimatta Tiikeri ja Nalle Puh rientävät apuun, saaden aikaan uuden kaaoksen.
Kani kiukustuu ja ilmoittaa vihaisena että Tiikerin ja Nalle Puhin pitää pysyä
poissa. Hämmentyneet Tiikeri ja Nalle Puh poistuvat paikalta pahoillaan.
On
ihailtavaa kuinka Tiikeri ja Nalle Puh osaavat käytöstapoja ja haluavat korjata
aiheuttaneensa vahingon. Aina toisen auttaminen ei tuota kuitenkaan toivottua
tulosta. Autettavalla voi olla selkeä näkemys ja odotus siitä, miten asia
hoidetaan tai korjataan. Kun näin ei käy, ristiriitatilanne on valmis. Entä,
jos Kani olisi ottanut avun heti vastaan ja auttanut Tiikeriä ja Nalle Puhia
tilanteessa? Olisiko tilanne pahentunut? Kanin omalla panostuksella ja avulla
tästäkin olisi varmasti selvitty toisella tapaa. Yhdessä tekemisessä on voimaa.
Tiikerin ja Nalle Puhin
lähdettyä, paikalle saapuu Kengu ja Ruu. Kani kertoo heille, että on
kyllästynyt Tiikerin ja Nalle Puhin sotkuihin. Kengu ymmärtää Kanin harmistuksen
sotkusta. Hän kuitenkin muistuttaa, että Nalle Puhilla on Puolen hehtaarin
metsän suurin sydän ja saa Kengun aina hyvälle tuulelle. Ruu puolestaan sanoo,
että Tiikerin kanssa on hauskaa, koska hän ei koskaan väsy leikkimiseen ja
antaa Ruun päättää mitä leikitään. Kengun ja Ruun sanat saavat Kanin
miettimään. Kengu neuvoo Kania olemaan kärsivällisempi. Kani toteaa kuitenkin,
ettei osaa olla kärsivällisempi, jolloin Kengu vakuuttaa Kania, että kyllä hän osaa.
Kengun viisaat sanat auttavat Kania. Mietittyään asiaa Kani tulee tulokseen,
että Tiikeri on joskus hieman rasittava, mutta pohjimmiltaan hyvä. Seuraavan
kerran hermostuessaan Tiikerin sotkuihin, Kani nostaa rauhallisesti esille
Tiikerin taidon, hyvän hyppimisen ja käyttää sitä hyväkseen tilanteessa. Nalle
Puhin kohdalla Kani muistaa, että Puhin vatsa tarvitsee hunajaa, joten maailma
ei kaadu, jos Puh saa hunajansa. Positiivisen ja kärsivällisen ajattelun kautta
Kania ei enää harmita, vaikka Nalle Puh söisi kaikki hunajat tai ei menetä
malttiaan Tiikerin pomppimiseen sinne tänne.
Kärsivällisyyttä
ja positiivista ajattelua tarvitaan niin lasten kuin aikuisten välille. Kärsivällinen
ja positiivinen ajattelu vie myös pidemmälle. Positiivinen pedagogiikka
ammentaa voimansa vahvuuksista. Siihen kuuluu vahvuuksien esille nostaminen. Se
vaatii arjen tapojen muokkaamista ajattelun, puheen ja tekojen tasolla. Aina ei ole helppoa muuttaa omia
toimintatapojaan. Vanhat totutut tavat voivat olla sitkeässä. ”Älä sitä, älä
tätä”. Kuulostaa tutulta. Positiivista pedagogiikkaa voi lähteä työstämään
arjessa pienin askelin: Miten voisin ohjeista ilman kieltosanoja? Miten
negatiivisen voisi nostaa tai kääntää positiiviseksi ilmaisuksi? Minkälaisia
vahvuuksia toisella on heikkouksien sijaan?
Tässä
pieni vahvuusharjoite: Lue adjektiivilista, vahvuussanastoa. Mieti joku henkilö
jonka kanssa et ole ehkä samaa mieltä tai jonka tekeminen tai olemus häiritsee
sinua. Voisiko listasta löytää tälle henkilölle vahvuus negatiivisten
mielikuvien sijaan? Tähän listaan voi myös aina palata, kun kaipaa positiivista
näkökulmaa henkilöiden olemukseen ja sitä voi itse jatkaa.
Vahvuussanastoa: myötätuntoinen,
syvällinen, vilpitön, avarakatseinen, ennakkoluuloton, suvaitsevainen, avoin, persoonallinen,
omaperäinen, erottuva, näyttävä, sovitteleva, hyvänsuopa, rauhaa rakastava,
diplomaattinen, oikeudenmukainen, rauhantahtoinen, johtaja, lahjomaton, objektiivinen,
puolueeton, oikeudenmukainen, järjestyksenhaluinen, tasapuolinen,
demokraattinen, neutraali, reilu, sopuisa, rakentava, luottavainen, uudistaja,
visionääri, riippumaton, idealistinen, avarakatseinen, virallinen, asiallinen, hermostumaton,
lempeä, rakastava, rauhallinen, tyyni, lauhkea, kiitollinen, lämmin,
läsnäoleva, tunteellinen, hallittu, hillitty, levollinen, sovitteleva,
anteeksiantava, rauhallinen, tyyni, vakaa, järkähtämätön, tasapainoinen,
lempeä, myötätuntoinen, armelias, lähimmäisiään rakastava, hellä, auttavainen,
hyväksyvä, hyväntahtoinen, ymmärtäväinen, ystävällinen, maltillinen,
tyytyväinen, tyyni, lahjakas, sinnikäs, joustava, innokas, innostuva, kannustava, muiden kanssa toimeentuleva, monitaitoinen ,taiteellinen, liikunnallinen, musikaalinen…
Kuten tästä kaikesta voi huomata, lapsen toiveen
toteuttaminen voi ohjata aikuisen ajattelun aivan muualle, mutta myös luoda
yhteisestä hetkestä molempia hyödyttävän kokemuksen. Positiivisen ajattelun ja vahvuuksien
kautta seuraavaan hetkeen…
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kiitos kommentistasi. Kaikki kommentit tarkistetaan.