Dialogi tai kuunteleva keskustelu on yksi toimintatapa, mikä
sopii varhaiskasvatukseen, erityisesti osallisuuden ja toimijuuden tukemiseen. Dialogisuutta
voidaan käyttää erilaisissa asiakastilanteissa lasten ja huoltajien kanssa,
mutta se toimii myös palaverikäytänteissä ja vertaistoiminnassa henkilöstön
kesken.
Dialogi on yhteistoiminnallinen kommunikaatiotapa, joka synnyttää asiasta uutta ymmärrystä. Se on luova
prosessi, joka seuloo informaatiota, eläytyy eri ratkaisuvaihtoehtoihin ja kyseenalaistaa
omia ajatusmalleja. Dialogin kautta voidaan saada oivalluksia ja luoda uusia
mahdollisuuksia. Dialogi tähtää ymmärryksen lisääntymiseen käsiteltävästä
asiasta, toisista ihmisistä ja omasta itsestä. Dialogin keskiössä on jokin asia
mitä tutkitaan yksilöiden erilaisista kokemuksista ja näkemyksistä käsin.
Dialoginen asenne on ihmisystävällinen ja vastavuoroinen.
Dialoginen asenne kannustaa olemaan aktiivinen ja kannustaa toisia
osallistumaan aktiivisesti. Dialoginen asenne näkyy siinä, että uskaltaa luopua
minäkeskeisyydestä ja osaa kunnioittaa ja arvostaa niin itseään kuin muita. Dialogissa
osallistujat ovat tasavertaisia, jokaiselle luodaan mahdollisuus tulla
kuulluksi ja ymmärretyksi. Hyvässä dialogissa kaikki osallistuvat aktiivisesti,
tasavertaisesti ja vastavuoroisesti. Dialogi on oikeudenmukaista, avointa ja
rehellistä.
Dialogi, monologi,
keskustelu
Dialogin ja monologin erilaisuus on nostettavissa esiin
Martin Buberin minä-sinä, minä-se -yhtälöstä. Dialogissa on läsnä
subjektiivinen suhde minä-sinä ja monologissa objektiivinen suhde: minä-se. Asiantuntijakeskeinen
työtapa on usein minä-se -suhteita ja asiakaskeskeiset työtavat minä-sinä -suhteita. Minä-se -suhteissa pyritään toista kohtelemaan obejektina ja korostetaan esimerkiksi omaa asiantuntijuutta asiassa. Minä-sinä-suhteessa molemmat ovat samanarvoisessa asemassa käsiteltäessä kohteena olevaa asiaa. Minä-se korostuu monologissa, jossa toinen osapuoli kertoo miten asiat ovat, ilman, että toinen voi niihin vaikuttaa.
Dialogi on enemmän kuin pelkkä keskustelu. Dialogi ei ole myöskään väittelyä. Siinä ei ole oikeaa ja väärää, eikä toinen ole vaikuttamisen kohde, jota yritetään käännyttää omaan näkemykseen,
vaan siinä haetaan yhteistä kokonaisnäkemystä asiasta. Dialogissa kuunnellaan
ja vahvistetaan ymmärrystä. Dialogissa ei ole valmista tavoitetta, jota
haetaan, vaan haetaan kokemuksia ja ymmärrystä asiaan.
Dialogin ja keskustelun ero ovat siinä, että dialogissa ei
etsitä ratkaisuja vaan rikastutetaan ajattelua. Keskustelussa pyritään
ratkaisuun, mikä kaventaa ajattelua. Tasapainottamalla dialogia ja keskustelua
voidaan rikastuttaa ajattelua ja samalla päästä johonkin tulokseen,
tavoitteeseen ja yhteiseen ratkaisuun.Käytäessä ammattilainen-asiakas-keskusteluja voidaan ensin käydä dialogia ja sen jälkeen erillisesti nostaa tavoitteita ja ratkaisuja käydyn dialogin pohjalta.
Mitä dialogi vaatii?
Dialogi vaatii, että siihen osallistuva on valmis
kuuntelemaan toista riittävällä sympatialla ja on kiinnostunut toisen
näkökulmista sekä valmis muuttamaan omia näkemyksiään, jos niihin on perusteet.
Dialogin tavoitteena on löytää keskusteluun osallistuneiden yhteisesti
prosessoitu ymmärrys keskustelun kohteena olevasta asiasta. Dialogisen
kohtaamisen edellytyksenä ovat aitous, luottamus toiseen, avoimuus, toiveikkuus,
kiinnostuneisuus, samanarvoisuus, joustavuus, vastuullisuus, usko ihmiseen sekä
turvallisuus.
Dialogissa olennaista on kohtaava läsnäolo, jaettu ymmärrys,
moniäänisyys, vastavuoroisuus ja yhdessä ajatteleminen. Dialogissa luodaan
luottamuksellinen ilmapiiri osallistujien välille. Dialogissa ensin kuunnellaan
keskeyttämättä, sitten liitytään toisen puheeseen ja sen sisältöön ja sisällön herättämiin ajatuksiin ja tunteisiin, ei omiin etukäteen
päätettyihin asioihin.
Mikä on dialogin
tavoite?
Dialogin tavoitteena on löytää keskusteluun osallistuneiden
yhteisesti prosessoitu ymmärrys keskustelun kohteena olevasta asiasta - mikä ei
kuitenkaan tarkoita konsensuksen hakemista. Onnistuneessa dialogissa voidaan
päästä tulokseen, joka on enemmän kuin keskustelijoiden mielipiteiden summa, eikä
se ole etukäteen ennustettavissa. Dialogi voi olla hyvinkin kovaluontoista,
mutta sen olemukseen ei kuulu toisen harhauttaminen eikä toisten mielipiteiden
tai persoonan halventaminen.
Oman ajattelun
haastaminen
Aito dialogi haastaa ajattelua. Se ei ole väittelyä toisen kanssa, vaan
omien mielipiteiden testausta ja kyseenalaistamista. Dialogin kautta yksilöllä
on mahdollisuus oman tietoisen harkinnan kautta koetella oppimisen kohteena
olevia ajatuksia, uskomuksia, teorioita, käsityksiä.
Oman ajattelun haastaminen on tärkeää päätösten teon kannalta. Hyvien päätösten tekeminen vaatii, että ymmärrämme kunnolla toisia ihmisiä, etenkin niitä, joiden elämänpiiri eroaa omastamme. Dialogin avulla voimme päästä käsityksissä lähemmäs toisen kokemusmaailmaa. Dialogiset keskustelut voivat myös lisätä jokaisen ymmärrystä itsestään: mitkä ovat tarpeitamme, uskomuksiamme, arvojamme.
Dialogisuutta ja dialogista toimintaotetta voi harjoitella ja osa dialogeja tutkineista onkin sitä mieltä, että dialogi on enemmän asenne kuin toimintamenetelmä.
Oman ajattelun haastaminen on tärkeää päätösten teon kannalta. Hyvien päätösten tekeminen vaatii, että ymmärrämme kunnolla toisia ihmisiä, etenkin niitä, joiden elämänpiiri eroaa omastamme. Dialogin avulla voimme päästä käsityksissä lähemmäs toisen kokemusmaailmaa. Dialogiset keskustelut voivat myös lisätä jokaisen ymmärrystä itsestään: mitkä ovat tarpeitamme, uskomuksiamme, arvojamme.
Dialogisuutta ja dialogista toimintaotetta voi harjoitella ja osa dialogeja tutkineista onkin sitä mieltä, että dialogi on enemmän asenne kuin toimintamenetelmä.
Dialogin onnistumisen
esteet
Dialogin käyttämisen suurimpia haasteita ovat usein erilaisuutta
koskevien pelkojen ja ennakkoluulojen voittaminen. Dialogin onnistumisen
esteinä voivat olla näkemysten tai toimintatapojen jyrkkä ero tai toisaalta
näkemysten liiallinen samankaltaisuus.
Pedagogisen dialogin
tunnusmerkit
Dialogi toimii myös pedagogiikan apuna myös pienten lasten
kanssa, erityisesti osallisuuden ja toimijuuden näkökulmasta. Pedagoginen
dialogi vaatii osallistumista, sitoutumista, vastavuoroisuutta, rehellisyyttä,
reflektiivisyyttä. Osallistuminen pedagogisessa dialogissa perustuu vapaaehtoisuuteen.
Jokaisella osallistujalla on oltava mahdollisuus vaikuttaa keskustelun
aiheeseen, asettaa kysymyksiä ja haastaa esitettyjä näkemyksiä. Osallistujilta
vaaditaan keskittymiskykyä ja kärsivällisyyttä, kykyä kuunnella muita, taitoa
ja uskallusta ilmaista itseään, kykyä perustella väitteitään, taitoa kysyä. Kysyminen
on jopa tärkeämpää kuin vastausten etsiminen. Muilta ei voi vaatia mitään
sellaista, jota ei vaadi itseltään. Eli jos vaadit perusteluja muilta, sinun
täytyy perustella omat väitteesi tai jos vaadit muita ottamaan omat näkemyksesi
vakavasti, sinun on otettava vakavasti muiden näkemykset. Onnistunut dialogi on
kekseliästä, kriittistä ja avointa. Onnistunut dialogi mahdollistaa kaikkien
siihen osallistuneiden oppimisen.
Huoltajien
kohtaaminen dialogisesti
Varhaiskasvatuksessa lapsen varhaiskasvatuskeskustelu ja
yleinen muu keskustelu huoltajien kanssa on parhaimmillaan dialogista. Jos
käytävissä keskusteluissa osapuolet käyvät yksinpuhelua tai käytetään asiantuntijakieltä,
ymmärrystä yhteisestä asiasta ei yleensä saavuteta. Asiakas-ammattilainen-kohtaamisissa
tilanteissa on yleensä kaksi vaihtoehtoa. Ammattilainen pyrkii mahdollisimman
nopeasti määrittämään, mistä on kysymys ja mitä täytyy tehdä, tai hän alkaa
kuunnella asiakasta, lasta tai perhettä. Jos perhe tai lapsi saa itse kertoa
oman näkemyksensä tilanteesta tai tilanteeseen, heillä voi olla siihen myös
ratkaisuja tarjolla.
Yhteinen ymmärrys, kompromissi tai konsensus, ei ole
dialogin itsetarkoitus. Dialogisessa toimintatavassa hyväksytään, että
ihmisillä on erilaisia näkemyksiä eikä kenenkään näkemys voi olla kokonainen
totuus. Kun erilaisille näkemyksille annetaan tilaa ja osapuolet saavat
kokemuksen kuulluksi tulemisesta voidaan löytää parhaimpia ja luovimpia ratkaisuja
tilanteisiin. Tämä tarkoittaa sitä, että myös lapsille voi ja vasun mukaan
pitää löytää niitä hetkiä, jolloin heitä kuullaan aidosti ja siihen dialogisuus
antaa mahdollisuuden. Lasten kuuleminen häntä koskevissa asioissa nousee myös
lapsen oikeuksien yleissopimuksesta.
Dialogisuus vaatii asiakassuhteessa kunnioittavaa,
kiinnostunutta ja myötätuntoista asennetta asiakasta kohtaan. Asiakastaan
kunnioittava ammattilainen ymmärtää, ettei voi tietää asiakkaan puolesta, mitä
tämä tarvitsee. Tarpeiden selvittäminen vaatii dialogisuutta, koska jokaisella
on oma todellisuutensa. Usein huoltajat haluavat vahvistusta siitä, että ovat
toimineet oikein. Eri näkemykset lasten kasvusta ja kehityksestä haastavat usein
keskusteluyhteyttä, jolloin usein keskustelu siirtyy minä-se-keskusteluksi,
jossa toinen yritetään voittaa omilla argumenteilla ja asiantuntijuudella.
Joskus huoltajien kohtaamista haastaa aihepiiri, josta
pitäisi keskustella. Dialogisuutta haastavissa asiakatilanteissa voidaan tukea muun
muassa huolen puheeksioton kautta. Stakes on luonut lomakeen puheeksi ottoon
kasvattajille. Thl:n materiaaleista saa myös lisää tietoa huolen puheeksi ottamisesta.
Dialogisuus
työyhteisössä
Asiakkaan tai toisen henkilöstön jäsenen kuunteleminen on
tärkeää työn tehokkuuden kannalta: Kuuntelemalla ja aidosti kuulemalla voidaan
löytää nopeastikin yhdessä toimivia ja luoviakin ratkaisuja arjessa eteen
tulleisiin tilanteisiin. Kuulluksi tuleminen antaa lisäksi voimia jokaiselle ja
tutkitusti vähentää stressiä.
Dialogisten työmenetelmien kautta voidaan saada esille
paljon ”hiljaista tietoa”, kokemustietoa ja käytännöllisyyttä, kun jokainen saa
kertoa näkemyksiä ja kokemuksia omasta työstä ja keskitytään siihen. viisauden
saaminen yhteiseen pohdintaan on haastavaa. Jakamalla omia hyviä käytäntöjä,
voidaan kehittää koko työyhteisöä. Työyhteisöissä kokemuslähtöinen puhetapa tuo
esille paljon tietoa. Se vaatii kuitenkin toisten kokemusten kunnioittavaa ja
aktiivista kuuntelua.
Dialogia voi käyttää osana asioiden valmistelua. Sitä voi
käyttää ennen ratkaisujen kehittämistä ja päätöksentekoa. Dialogia voidaan
käyttää työyhteisöissä muun muassa yhteisistä pelisäännöistä keskustelemiseen
tai haastavien tilanteiden läpikäymiseen. Työyhteisöissä voidaan vaihtaa
kokemuksia toimivista käytännöistä, siitä mikä toimii ja miksi se toimii. Myös epäonnistumisen
tai ”pieleen menneiden” tilanteiden/kokemusten jakaminen kannattaa, sillä yleensä
ne osoittavat parhaiten, miten ei kannata toimia ja mikä toimivassa käytännössä
on olennaista.
Dialogi on rakentava ja tasavertainen keskustelutapa. Siinä
pyritään toisten ymmärtämiseen, ei yksimielisyyteen. Dialogin tarkoitus on
lisätä osallistujien ajattelun joustavuutta. Dialogin tarkoitus on lisätä
ymmärrystä omasta ja toisten ajattelusta sekä käsiteltävästä aiheesta. Kaikkien
ääni voidaan saadaan esiin dialogisia menetelmiä hyödyntäen. Vinkkejä työyhteisöiden dialogiseen kehittämiseen löytyy teoksesta Hyvien käytäntöjen dialogit.
Dialogin säännöt
Dialogin ensimmäinen sääntö on kuuntelu, mikä pitää erottaa
puhumisesta. Kuuntelevassa keskustelussa on ensin kuunneltava. On huomioitava,
että kuuleminen ja kuunteleminen ovat eri asioita. Kuulluksi tuleminen välittyy
kuuntelijan lähettämistä pienistä eleistä ja ilmeistä. Kuunteleminen on viesti
myös arvostamisesta. Kun dialogisessa keskustelussa molemmat kokevat saavansa
toiselta arvostusta ratkaisujen löytäminen yhdessä helpottuu.
Ollessasi dialogissa:
Ollessasi dialogissa:
- Erota kuunteleminen ja puhuminen - keskity kuuntelemiseen
- Liity toisen puheeseen
- Puhuttele toista suoraan
- Luo yhteistä kieltä - käännä ammattikieli yleiskieleksi
- Työstä ristiriitoja yhdessä
- Etsi piiloon jääneitä näkökulmia - kysy
- Tutki eri näkökulmien yhteyksiä ja niistä muodostuvaa kokonaiskuvaa - millainen palapeli muodostuu?
Materiaalia
dialogisuuden tukemiseen
Sitran Erätauko-kortit keskustelujen ja dialogin vetämiseen.
Dialogiset menetelmäkortit - työkaluja dialogiosaamisen
kehittämiseen, dialogiseen oppimiseen ja tiedonluomiseen.
Dialogipaikka - Dialogia etsimässä ja oppimassa – blogi
***************************************************************
Varhaista Aikaa - varhaiskasvatuksen aikaa -blogin löydät myös Facebookista. Tervetuloa seuraamaan.
***************************************************************